Jak vybrat RC auto.
Poradíme Vám, jak vybrat model auta na dálkové ovládání, abyste měli radost a nebyli zaskočeny údržbou nebo provozem RC auta. Každý zájemce má určitou představu, ale skutečnost může být rozdílná.
Kliknutím na odkazy nebo obrázky získáte více informací.
Je velký rozdíl mezi RC hračkou a RC modelem?
Ano, poměrně velký. RC hračky ve většině případů nemají proporcionální ovládání(plynulé z jedné polohy na druhou),ale "skokové" - střed, maximální výchylka na jednu stranu a max. výchylka na druhou stranu (nic mezi tím). RC modely dnes mají vysílač na frekvenci na 2,4 GHz( není rušení od jiných modelů) a mnohem propracovanější konstrukci, nejmodernější elektronika, nastavitelné režimy, chování a vlastnosti RC modelu jsou srovnatelná se skutečnými auty.Odolnost dílů je také větší, dají se dokoupit náhradní a tuningové díly, které se velmi snadno vymění. Rychlost modelu a zdolávání terénu je daleko větší a rychlejší.
Kliknutím na odkazy nebo obrázky získáte více informací.
Začněme od začátku.
1) Na prvním místě jsou peníze. A u výběru RC auta to platí také. Rozmyslete, jakou finanční částku jste ochotni investovat. Za rekreační model nebude investice tak velká, jako za závodní speciál, kde budoucí majitel pro správnou funkčnost potřebuje i speciální nářadí a pomůcky.
2) Velmi důležitý je, Váš ČAS. Budete potřebovat určitou dobu na přípravu modelu na jízdu(nabít aku.....), na opravu a seřízení auta a také co je důležité, čas strávený dopravou na místo, kde budete s modelem jezdit.
3) Udržba,opravy a skladování modelu. Počítejte s místem, kde se budete modelu věnovat a kde model budete skladovat. Benzinový model o velikosti 1metr (kategorie 1:4,1:5,1:6) nebude vhodným do panelákového bytu. Benzin nebo modelářské palivo je cítit a skladovat na balkoně není bezpečné.
4) Kdo bude s modelem jezdit. Pětiletému dítěti nebudeme obdarovávat model na spalovací motor nebo elektromodel s výkonným střídavým motorem na 3článek Li-Po akumulátor. RC auta jezdí velice obratně a rychle a na výkonný model si řidič musí zvykat a velice předvídat co model udělá na různém povrchu. Bezpečnost je zde na prvním místě. Pětikilový model, když se řítí rychlostí 50 km/h má už velkou sílu. Určitě se vyplatí číst návod. Pistolový vysílač má různé velikosti a pětileté dítě má malou ruku a nedosáhne prstem ovládat ovladač brzdy!!!!
5) Velikost a typy modelů
Velikost modelu se jednoduše označuje číslem poměru a označuje kolikrát je model zmenšený vůči originálu.(například 1:87 je 87x zmenšen proti originálu).
Základní rozdělení RCmodelů je na pohon elektromotorem a na motor spalovací.
Další rozdělení je na silniční a terénní auta. Obě tyto verze se vyrábějí s elektromotorem a nebo se spalovací pohonnou jednotkou.
( terénní RC auto na elektromotor, terénní RC model na spalovací motor, silniční RC auto na elektromotor, silniční RC model na spalovací motor).
Silniční modely jsou určeny jen na rovný povrch (asfalt, koberec, parkety...) díky nízké světlé výšce. Tlumiče (nápravy) nemají velký zdvih a pneumatiky jsou hladké nebo se vzorkem na vodu.
Terénní modely můžeme používat jak na rovném povrchu tak v náročném terénu včetně skoků, trávy, větví a některé modely zvládají vodu i sníh.
RC auta se daji pořídit v těchto variantách sestavení a rozpracování:
RTR (Ready to Run)-znamená, že je připraven k jízdě a v sestavě je vše, co potřebujete k provozu modelu auta či lodě s vysílačem (dálkový ovladač), servy, regulátorem rychlosti, pohonými akumulátory a nabíječem. U spalovacích verzí není palivo.
ARR (Almost Ready to Run) nebo ARTR – znamená téměř připraven k jízdě, označujeme stupeň sestavení a vybavení stavebnice modelu auta nebo lodě. Model je sestaven a dokončen. Ve většině není vybaven řídící elektronikou.
Stavebnice - kompletně rozmontovaný model, podle podrobného návodu sestavujete model krok po kroku, není elektrovybavení (vysílač, serva, motor, regulátor otáček, mabíječ, akumulátory.....).
Silniční modely s elektromotorem
Přiblížíme Vám všechny velikosti od nejmenších po největší.
Kliknutím na odkazy nebo obrázky získáte více informací.
a) velikost 1: 87 jsou nejmenší sériově vyráběny modely s proporcionálním ovládáním o délce zhruba 50mm. Vhodné
na modelové kolejiště o velikosti HO.
b) RC auta mikro 1: 24 -40, délka kolem 180 mm, malý vysílač, modely jsou v RTR (Ready to Run) - znamená, že je
vybaven vším co potřebujete ke zprovoznění modelu.
c) RC auta 1: 12 - 20, délka kolem 220 - 300 mm,
d) RC auta 1: 10, délka kolem 440 mm
e) RC auta 1:8 - délka modelu zhruba 600mm,náročné modely na akumulátory a na prostor na ježdění.Dosahují velké
rychlosti na speciálním okruhu kolem 150km/h.
f) RC auta 1: 5 - velké modely o délce kolem 850mm a hmotnost 10kg, většinou jen 2WD, velké nároky na pohonné
akumulátory a prostor pro ježdění.
Silniční modely se spalovacím motorem
Modely pro rekreační ježdění světoví výrobci již nenabízí. Důvodů je několik: komplikovaná konstrukce a údržba, hluk, nemá velké zrychlení jako elektro, vyžadují kvalitní rovný povrch.
a) RC auta 1:10 -
a) RC auta 1: 8
b) RC auta 1: 5
Modely do terénu s elektromotorem
Přiblížíme Vám všechny velikosti od nejmenších po největší.
Kliknutím na odkazy nebo obrázky získáte více informací.
a) RC auta mikro 1: 24-40, délka kolem 185 mm, malé kompletně vybavené modely pro začínající RC piloty
b) RC auta 1: 12 - 20, délka kolem 220 - 400 mm, poměrně výkonné a rychlé RC modely do lehčího terénu většinou v
provedení RTR a 4WD.
c) RC auta 1: 10, délka kolem 440 mm
- RC auta 1:10 - RC expedice - na pomalé ježdění v náročném terénu s překážkami (voda,
bláto,větve...),karoserie je doplněna příslušenstvím - Maketové doplňky (navijáky, lopaty, hevery....),
jen s pohonem 4WD a u některých podvozků se ovládají uzávěrky diferenciálů dálkovým ovladačem.
6) RC auto s elektropohonem nebo se spalovacím motorem?
Výhody s elektromotorem: funkční i malé modely ( měřítko 1:87,1:12,1:14,1:16,1:10), velká akcelerace, tichý a čistý provoz, nízké nároky na údržbu, možnost jezdit s modelem "doma" i venku.
Nevýhody elektropohonu: při nevhodném nabíjení, skladováním i vybíjením Li-Po akumulátorů hrozí poškození článků a v krajním případě i vzplanutí celé baterie.
Typy elektromotorů
Stejnosměrné(komutátorové) motory: používají se u menších, pomalejších a levnějších modelech. Mechanické tření uhlíkových kartáčů (uhlíky do elektromotorů) a komutátoru kotvy zbůsobuje jiskření a tím zvyšování teploty-snižuje se výkon motoru.
Verze nerozebiratelná bez možnosti výměny uhlíků Rezebiratelné provedení s možností výměny uhlíků a ošetření kotvy.
Střídavé bezkomutátorové (střídavé) motory: moderní a velmi výkonné v podstatě bezúdržbové elektromotory, není mechanické tření, ale velmi dobré chlazení. Modely dosahují i přes 100km/h.
Letecký motor Bezsenzorový motor do auta Senzorový hobby motor do auta Senzorový profi motor do auta
Bezsenzorový motor se používá pro rekreační modely. Nemá senzory, který snímá přesnou polohy rotoru pro plynulý chod motoru.
Senzorový motor je určen pro soutěžní použítí, kde je potřeba plynulý rozjezd modelu. Senzory snímají přesnou polohu rotoru.
Výhody na spalovací motor: krásný zvuk a vůně benzinu. Model je více jako opravdové auto ( měřítko 1:8,1:5,1:6)
Nevýhody na spalovací motor: větší měřítka, hluk a zápach z benzinu, špinavější provoz, údržba a seřizování motoru.
Typy spalovacích motorů do modelů RCaut
a) se žhavící svíčkou - dvoutaktní motor - svíčka neustále žhaví a směs paliva se zapálí zvýšením tlaku při pohybu pístu do horní úvrati. Speciální palivo je směs metanolu, nitrometanu a oleje. Motor je dvoutaktní. Použití v modelech o velikosti 1:8 až 1:10 o objemu 2,1 ccm až po 4,6 ccm. Menší motory se v podstatě nepoužívají pro jejich komplikované nastavování a konstrukci.
Dvoutaktní hobby motor s tahovým startérem Dvoutaktní profi motor
b) s jiskřivou svíčkou - dvoutaktní motor - palivo je směs benzinu s olejem a používají se jen u velkých modelů (měřítko 1:5,1:6).
c) čtyřtaktní motory do RC aut se nepoužívají pro jejich velmi komplikovanou konstrukci
Shrnutí: modely na spalovací motor je vhodný pro ty, kteří rádi opravují, seřizují, nastavují motory a podvozky, mají k tomu cit a prostor. Elektromotory jsou vhodnější pro zájemce, kteří chtějí hodně jezdit a nezabývat se tolik s údržbou a nastavováním. Minimální údržba je nutná u všech modelů!!!! Po ježdění je nutné model očistit a zkontrolovat poškození a případná oprava.
Postup přípravy na ježdění s modelem na spalovací motor. Model vizuelně zkontrolujeme,kontrola dotažení všech šroubků,těsnost palivové soustavy a spojení, nabití přijímačových(RX) a vysílačových(TX) akumulátorů a aku ve žhavítku na žhavení žhavicí svíčky.U benzinových motorů s jiskřivou svíčkou elektrický náboj zajišťuje magneto(součást motoru).Kontrolujeme vzduchový filtr,jeho čistota je velmi důležitá. Z velké části se používají molitanové filtry, které se napouštějí speciálním impregnačním olejem pro zachytávání nečistot. Na místo ježdění vezmeme: model,vysílač,starbox,palivo s tankovací lahví,žhavítko,teploměr,nářadí,náhradní díly. Před ježděním postříkáme ramena nápravy a šasi teflonovým mazivem GT 85,které zajištuje konzervaci dílů. Po ježdění se lépe čistí a součásti nevržou. Necháme zaschnout. Natankujeme nádrž palivem,několikrát protočíme motor(nasaje palivo do karburátoru).Zapneme vysílač a potom model zkontrolujeme, že model správně reaguje na povely vysílače(zatočíme volantem vysílače do prava a kola se natočí správným směrem, na ovladači "přidáme plyn" a páka serva musí posunout šoupě karburátoru a při pohybu ovladače směr "brzda" MUSÍ servo posunout přepákování do polohy,aby čelisti brzdily). Jestli vše funguje správně začneme startovat motor .Buď tahovým startérem jako u sekačky nebo pomocí startboxu podle konstrukčního řešení. Při použitítí kvalitního paliva,svíčky a motor je v udržovaném technickém stavu, startování a provoz spalovacích motorů není problematické. Po nastartování dvoutaktního motoru necháme motor chvíli běžet(model položíme na předem připravený "stojan",aby kola byla ve vzduchu) na volnoběžné otáčky s jemným "provrkáváním"(jemné přidávání plynu),aby se motor ohřál a tzv, "neulil". Zhruba po 20 sec model položíme na trať a jemným "vrkáním" lehce jezdíme,aby se motor ohřál na provozní teplotu ,kterou měříme teploměrem.Teplotu měříme velmi často, aby se motor nepřehřál. Je li vysoká teplota motoru zvýšíme bohatost palivové směsi (více paliva, které motor ochlazuje),jeli teplota motorru nízká,motor nemá výkon a z výfuku stříká palivo, tak bohatos směsi snížíme. Po konci ježdění odpojíme přijímačové akumulátory v modelu,vypneme vysílač a model očistíme od paliva a prachu.Použijeme například odmaštovač brzd,štetec a stlačený vzduch.Pozor,musíte model čistit na místech k tomu určených.Ochrana přírody je velmi důležitá. Na čištění nepoužívejte proud vody.Voda by se dostala všude tam,kam nesmí přijít. Do motoru,ložisek,diferenciálů....... Po očištění a opravě modelu znova naneste na ramena nápravy a šasi mazací GT 85.Pozor: neaplikujte doma nebo na dlaždičkách,protože jemný sprej ulpí na zemi a vytvoří velmi kluzký povrch. Opravdu je toto popis jak na spalovací model a podrobně se budu zmiňovat v jiných článcích podle typu spalovacího motoru.
Popis popstupu přípravy RC auta na elektromotor. Taky nás čeká kontrola celého modelu,dotažení všech šroubků, uložení motoru,stav kabelů a konektorů.Při poškození kabel opravíme nebo konektor vyměníme. Nabijeme vysílačové akumulátory.Pohonné akumulátory se dnes používají jak NiMh(Nikl-metal hydridový akumulátor) tak Li-Pol (Lithium-polymerový akumulátor). O správném použití,nabíjení a uskladnění akumulátorů popisuji zde(článek připravuji).NiMh a Li-Pol akumulátory nabíjíme podle instrukcí výrobce.Musíme dbát velké opatrnosti při nabíjení Li-Po akumulátorů. Vždy kontrolujeme stav akumulátorů,nesmí být poškozen obal ,nesmí být akumulátory nafouklé(takové není možné používat z důvodu možného požáru).Vždy nabíjíme v ochranném nehořlavém obalu,který využijeme při uskladnění a transportu. Při nabíjení kontrolujeme nabíječ,kabely a stav akumulátoru.Nikdy při nabíjení neodcházíme od akumulátorů(třeba na výlet,na nákup....) Nejideálnější pro akumulátory je akumulátor nabít před jízdou.Nabít aku,dát do modelu a jezdit.Pro životnost a výkon akumulátoru není vhodné je nabíjet "do předu"(nabít a následující den jezdit- takto nenabíjet). Na místo ježdění si vezmeme: auto,vysílač,akumulátory nabíječ,nářadí,náhradní díly. Po příjezdu začneme nabíjet pohonné akumulátory a naneseme na ramena nápravy a šasi mazivo GT 85 a necháme zaschnout. Po nabití aku,vložíme do modelu a model položíme na "stojan" aby kola byla ve vzduchu. Otáčíme rukou kolama jestli se vše otáčí volně. Můžeme nabíjet další sadu pohonných akumulátorů. Zapneme vysílač a zapojíme akumulátory a zapneme vypínač na modelu. Vyzkoušíme funkčnost zatáčení - zatočíme volantem vysílače a kontrolujeme jestli kola zatáčí na stejnou stranu. Opatrně "přidáváme plyn" a kontolujeme jakým směrem se točí kola,vyzkoušíme zpětný chod a brzdu. Jestli vše funguje jak má , položíme model na trať a jezdíme. Kontrolujeme jak se chladí motor a jestli se něco neuvolnilo. Po ukončení ježdění model celkově očistíme štětcem nebo stlačeným vzduchem,zkontrolujeme jestli není poškozený. Akumulátory také zkontrolujeme a doma připojíme na nabíječ a provedeme skladovací nabíjení. Znova nastříkáme díly nápravy a šasi GT 85 a necháme zaschnout.
Na případné dotazy mne neváhejte kontaktovat.